Oferta

Terapia schematów

Schematy

Każdy człowiek posiada schematy pozwalające interpretować napływające do nas ze świata i od ludzi informacje. Te najważniejsze dla nas i naszego życia dotyczą funkcjonowania w relacjach oraz rozumienia i przeżywania siebie i świata. Te schematy kształtują się przede wszystkim w dzieciństwie w relacjach z ważnymi dla nas osobami. Zdrowe schematy to te, które pozwalają nam odnaleźć się w życiu i radzić sobie w relacjach, rozpoznawać dobro i zło, wybierać dla siebie korzystnie, przeżywać życie bezpiecznie, szukać wsparcia, gdy pojawiają się trudności.

W sytuacji, w której nasi rodzice nie zaspokajają ważnych emocjonalnych potrzeb dziecka (przesadzali z czymś albo zachowywali się nie w porządku) mamy schematy, które odzwierciedlają tamte sytuacje. Zaczynamy te schematy powielać właśnie w relacjach z bliskimi nam osobami. Udowadniamy i nadmiarowo akcentujemy potrzebę swojej wartości (moja racja jako jedyna właściwa). Inny schemat to, gdy swoją wartość mierzymy swoim samopoświęceniem albo gdy izolujemy się od ludzi w wyniku ogromnej nieufności. Sposobów radzenia sobie z deficytami z dzieciństwa jest bardzo wiele. To właśnie są schematy.

Terapia schematu ma na celu rozpoznanie indywidualnych dla każdej osoby schematów i zmianę ich na zdrowsze i bardziej pomagające w radzeniu sobie w życiu.

Dla kogo jest terapia schematu?

  • Gdy zauważasz, że masz powtarzające się problemy w relacjach – ciągle wybierasz sobie niewłaściwych partnerów (narcystycznych, egoistycznych lub skoncentrowanych na pracy i zadaniach, ale mało empatycznych, przemocowych), tkwisz w związku, który nie jest dla Ciebie satysfakcjonujący i nie potrafisz go przerwać.
  • Gdy pozwalasz innym, aby „wchodzili Ci na głowę”, masz problemy z asertywnością, nieśmiałością, ciągle porównujesz się do innych, czujesz się nieważny/nieważna
  • Gdy czujesz, że musisz ciągle zadbać o swoich rodziców, troszczyć się o nich, martwić i zapewnić im byt oraz bezpieczeństwo, poświęcasz swoje życie, poświęcasz swój czas oraz trudno ci zbudować swoje samodzielne odrębne od rodziców życie.
  • Gdy ciągle od siebie wymagasz i trudno Ci osiągnąć satysfakcję z tego, co masz, zawsze czujesz, że za mało się postarałeś/aś.
  • Gdy doświadczasz silnych emocji, które trudno opanować albo bardzo łatwo „przełączasz się” z jednych emocji w inne.
  • Gdy ludzie odsuwają się od Ciebie, a Ty nie rozumiesz, dlaczego i nie potrafisz zbudować relacji.

W podobnych do tych co opisałam przypadkach, przyczyną takich trudności są ukryte schematy. Wejście na drogę zmiany i dokopanie się do fundamentów jakie zostały w dzieciństwie wybudowane i to na nich powstał krzywy budynek schematów jakimi ciągle tymi samymi się posługujesz i łapiesz się w te same życiowe pułapki.

Jak długo terapia schematów potrwa?

Zmiana schematów wymaga trochę czasu. Dlatego terapia schematu to podejście przede wszystkim długoterminowe. Zwykle oznacza to, że trwa 1-2 lata, podczas których klient spotyka się z terapeutą raz w tygodniu.